Fitoterapi

Bitkilerle Gelen Şifa: Fitoterapi

İnsanoğlu yaşamı boyunca hastalıklardan korunmak ve hastalandığı zaman da iyileşebilmek için doğal tedavi yöntemlerine başvurmuştur. ‘Doğa bütün hastalıkların çaresidir’ diyen Hipokrat, tedavide sirke, bal, bitki ve hidroterapi gibi yöntemleri kullanmıştır.

Ünlü filozof ve hekim olan İbn-i Sina’nın, tarçın, karabiber, kenevir, haşhaş, sarısabır, baldıran gibi 500’den fazla bitkinin yer aldığı ve 800 hayvansal ve bitkisel tedaviden bahseden El-Kanun Fi’t-Tıp isimli eseri ise 17.yy’a kadar doğuda ve tüm Avrupa’da ders kitabı olarak okutulmuştur. Günümüzde özellikle 1980’li yıllardan itibaren bitkisel ilaçlara olan ilginin hızla yükselişe geçtiği görülmektedir. Doğal tedavi yöntemlerine artan ilgi, tüm dünyada bitkisel tedavinin desteklenmesine de zemin oluşturmuştur.

Fitoterapi bitkilerle tedavi anlamına gelmekte olup; tedavi edici, hastalıkları iyileştirici ve önleyici olarak tanımlanmış tıbbi bitki kısımlarından hazırlanan kremler, ilaçlar, tıbbi çaylar, şuruplar, damla ve draje gibi farmasötik ürünlerden yararlanılarak gerçekleştirilir.

Fitoterapi, rasyonel, kanıta dayalı ve allopatik bir tedavi yöntemidir. Fitoterapinin amacı, bitkilerin zengin içeriklerinden yararlanılarak hastalıkları tedavi etmek, şiddetlenmesini önlemek, tedaviye destek vermek, hastalıklardan korumaktır.

Bitkisel ürünlerin doğal oluşu kullanıcıya hiçbir şekilde zararlı etkide bulunmayacağı anlamına gelmemektedir. Bitkilerin veya bitkisel ürünlerin yanlış dozlarda veya bazı ilaçlarla birlikte kullanılması ile çeşitli toksikolojik etkilerin meydana geldiği görülmüştür. Bu nedenle fitoterapi bilimsel veriler ışığında uzman kişiler tarafından gerçekleştirilmelidir.