Apiterapi

Arılarla Gelen Mucize : Apiterapi

Apiterapi, bal arısı (Apis mellifera L.) ürünleri olan bal, polen, propolis, arı ekmeği, arı sütü ve arı zehirinin kronik hastalıkların tedavisinde veya önlenmesinde kullanılması olarak tanımlanmaktadır.  Arı ürünlerinin tedavi amaçlı kullanımı çok eski zamanlara dayanmaktadır ve günümüzde de bu tedavi yöntemlerinin çeşitli hastalıklara karşı etkili olması, kullanım alanlarını ve kullananların sayılarını arttırmaktadır. Apiterapik ürünler kozmetik, ilaç ve endüstriyel sektörde kullanılmaktadır.

Yüzyıllardır yara bakımında kullanılan bal, günümüzde modern tıbbın da dikkatini çekmiştir. Özellikle kronik ve iltihaplı yaralarda bal hızlı bir şekilde yaranın enfeksiyondan arındırılıp iyileşmesine katkıda bulunmasıyla çok dikkat çekicidir. Yanıklar, varise bağlı bacak ülserleri ve bası yaraları üzerine yapılan çalışmalarda, bal uygulaması birçok farklı yara türünde hem antimikrobiyal, hem iltihap giderici (anti-enflamatuar) hem de yara iyileşmesini hızlandırıcı etkileri sebebiyle oldukça yararlıdır.

Propolisin anti-mikrobiyal, iltihap giderici (anti-enflamatuar), kansere karşı (anti-neoplastik) etkileri gösterilmiştir. Bir diğer ürün de arı sütüdür ki o da yara iyileşmesinde, radyasyondan korunmada ve enfeksiyona karşı korunmada rol oynamaktadır. Birçok klinik rapor, arı sütünün mukoza iltihabı, böbrek ve karaciğer bozukluğu gibi kanser kaynaklı toksik maddelere karşı koruma sağladığını göstermektedir.

Arı poleninin erkeklerde üriner sistem enfeksiyonlarında ve metabolik aktivitelerde etkinliği gösterilmiştir. Arı poleninin antioksidan, anti-enflamatuar, anti-karsinojenik, anti-bakteriyel, anti-fungisidal, karaciğer koruyucu (hepatoprotektif), damar sertliğini önleyici (anti-aterosklerotik) ve bağışıklık arttırıcı özellikleri üzerine bilgiler mevcuttur. Arı ürünleri kemoterapi, radyoterapi ve radyo-kemoterapi tedavisinde destek olarak yararlıdır.

Arı zehiri tedavisi yüzyıllar öncesinden beri artrit, cilt hastalıkları, ağrı tedavisinde kullanılmaktadır. Arı zehiri Japonya, ABD ve Avrupa’da birçok merkezde iltihaplı romatizma (romatoid artrit), eklem romatizması (osteoartrit) , kas romatizması (fibromyozit), uç sinir iltihabı (periferal nörit), multipl skleroz gibi kronik ağrı ve enflamasyondan yakınan hastalarda başarılı bir şekilde kullanılmaktadır.

Arı ekmeği (Perga) az bilinen bir arı ürünüdür. Arılar çiçekli bitkilerden topladıkları polenleri kendi salgıladıkları enzimler, bal ve balmumu ile karıştırırlar. Petek yuvalarına depoladıkları bu karışım bir süreliğine fermente bir hale gelir. Petek gözlerine depolanan ve arılar tarafından işlenen polene arı ekmeği veya perga adı verilir. En kısa tanımıyla bal ile fermente edilmiş polene arı ekmeği ya da perga denir. Arı ekmeği polenden elde edilse de farklı kimyasal yapıya sahiptir. Arı ekmeği (perga) yapısal olarak %20 protein, %3 lipid, %24-35 karbonhidrat, %3 vitamin ve mineral içermektedir. Ayrıca C, B1, B2, E, H, K vitaminleri, laktik asit, folik asit, pantotenik asit, sakkaroz, amilaz, fosfataz gibi enzimler ile flavonoidler, karatenoidler içermektedir.  Perga (arı ekmeği) işçi arılarının kışlık besin ve enerji ihtiyacını sağlar. Arı ekmeği polende bulunan bileşenlerin yanı sıra arıdan gelen amino asit, peptit ve enzimler içerir. Kışın nektar ve polen bulamayan işçi arılar için depo besin görevini görür.  Arı ekmeği güçlü bir vitamin kaynağıdır. İçeriğinde polenden daha fazla K vitamini ve 6 kat daha fazla laktik asit bulunur. Yapısında yüksek miktarda antioksidan bulunur. Antioksidanlar serbest radikallere karşı koruyucu etki gösterir. Arı ekmeği besin emilimi yüksek bir arı ürünüdür. Kolay sindirilebilir bir yapısı vardır.