Tıbbi Sülük

Biyoenjektörler: Tıbbi Sülük Tedavisi

Tıbbi sülüklerle yapılan tedavi “sülük uygulaması” “hirudoterapi” veya İngilizcede “leech therapy” olarak isimlendirilmektedir. Tıbbi sülüklerin birkaç türü olup, Türkiye’de Hirudo medicinalis ve Hirudo verbana’nın yaşadığı bilinmektedir. “Biyoenjektörler” de diyebileceğimiz sülüklerin tükürük bezi salgıları 100’ün üstünde farklı bioaktif maddeler içermektedir. Sülükler kan emerek değil kanını emdikleri canlıya kendi ürettikleri bu biyoaktif enzimlerden vererek etki ederler. Dolayısıyla insanlarda ödem çözme, dolaşım bozukluklarını önleme, organ ve dokuların hasarlı damar geçirgenliğini ve oksijen azlığını düzeltme, kan basıncını düşürme, bağışıklığı arttırma, ağrı olaylarını giderme ve organizmanın biyoenerjetik durumunu arttırma gibi etkiler gözlenir.

İbn-i Sina (M.S. 980-1037)’nın El Kanun Fi’t-Tıbb adlı eserinde sülük tedavisi ve uygulama yöntemleri ile ilgili detaylı bilgiler yer almaktadır. Halen dünyanın birçok yerinde hastalıkların tedavisinde (mikro cerrahi, glokom, hematom, tromboz, arteriyoskleroz, diyabetik damar komplikasyonları ve varisler gibi çeşitli damar bozukluklarında, vb.), tıbbi tedaviye yardımcı olarak kliniklerde (cerrahi, travmatoloji, stomatoloji, oftalmaloji, vb.) hirudoterapi kullanımı artarak devam etmektedir. Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi (FDA), sülükleri 2004 yılında “medikal araç” olarak tanımlamış ve satışına, plastik cerrahi ve mikrocerrahide kullanımına izin vermiştir. Ayrıca, hirudoterapi ile yıllardır yapılan çeşitli klinik ve araştırma yayınlarında osteoartrit (eklem romatizması), ankilozan spondilit, kronik lateral epikondilit (tenisçi dirseği) gibi hastalıklarda ağrının azaltılması, fonksiyon iyileşmesi açısından etkili olduğu kanıtlanmıştır. Hirudoterapinin yıllardan beridir de kabul edilen kullanım alanlarından birisi de venöz sorunlardır (kronik venöz konjesyon (varisler) ve mikrocerrahi uygulamalar sonrası venöz yetmezlikler).

Tıbbi sülük tedavisi diğer tedavi modaliteleri gibi belli bir doz ve tekrar gerektirir. Bu nedenle sülük tedavisi hekim kontrolünde ve hastaya özgü tedavi protokolü izlenerek yapılmalıdır.